tisdag 15 maj 2012

Kulturstund och formativ bedömning


www.corkboard.me
Nu har arbetet med elevernas Kulturstunder startat igen. Denna gång är det förmågan att kunna tala, kommentera och framföra sin åsikt som tränas. Eleverna är 9 år. Klassen har haft Kulturstund sedan de var 7 år och det är varken nytt eller pirrigt. Däremot är det dags att höja ribban. Men hur gör man det om man inte vet vad som förväntas av dig då du framträder? Att hålla i en Kulturstund innebär att du ska förbereda sig för att tala om ett ämne som ligger dig varmt om hjärtat. Ibland har det varit ett fritt ämne så som frimärken, ett museum, hästar etc. Ibland har jag delat ut ett ämne som alla ska behandla, tex en plats som är viktig för dig. Eleverna vet alltid vilka ämnesspecifika ord eller begrepp som ska finnas med i sin Kulturstund. De får gärna visa bilder eller filmklipp, och i vissa fall kräver jag att tex en karta ska finnas med som de själva kan orientera sig på. Så den här terminen har alla fått i uppdrag att berätta om en nyhet som dom tycker är viktigt. De ska kunna berätta innehållet med hjälp av en tankekarta, och de ska även kunna berätta vilka källor de har använt. Avslutningsvis ska eleven ha en egen åsikt om sin nyhet som de ska dela med klassen. Nyheten med dess personliga åsikt leder alltid till en diskussion där vi tränar oss på att lyssna på varandra, föra ett samtal, argumentera för sin sak och ställa frågor. När kulturstunden är slut får publiken ge sin klasskamrat beröm och tips, och det var just här det var dags att höja ribban. Så vad göra? Jo, vill lät fyra elever ha sina Kulturstunder, de fick beröm och tips. Men så började vi diskutera vilka beröm och tips vi gav. Vi förde anteckningar på www.corkboard.me, en websida med post-it-lappar att skriva anteckningar på. Lapparna kan sedan sorteras i olika kategorier. Eleverna kom fram till tre olika kriterier; innehåll, kroppsspråk samt röst. Lapparna placerades sedan i en progression som eleverna själva hade kommit överens om. Så tydligt, så bra! Nu ser eleverna själva vad som förväntas av dem, de kan satsa på de "trappsteg" de anser sig klara av och eleverna kan utifrån matrisen ge kloka och rättvisa tips. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar