måndag 28 maj 2012

Tack UR!

Under hela läsåret har vi i trean jobbat med huvudräkning i form av att räkna talsorter var för sig och tränat på algoritmräkning i form av uppställning. Vi har "tragglat" detta i olika perioder och för många har det varit svårt och inte så roligt alla gånger. Som deras mattelärare har jag förståss använt pengar och klossar, jag har ritat och visat och jag har försökt förklara på olika sätt. Vi har också spelat spel som tränar förståelsen av positionssystemet. Många i klassen har sedan så småningom kunnat visa mig att de behärskar sina nya kunskaper och vissa väljer, utan att jag säger till om det att visa hur de tänker genom att ställa upp. Ändå finns det en grupp med barn som fortfarande inte riktigt är med på tåget så vi fortsätter att återkomma till detta.

Lite senare hittar jag en serie från UR: Blomma, blad, en miljard, som med hjälp av karaktärerna "kapten Balans" och "madame Ungefär" tar upp matematik och olika räknestrategier. Med bilder och siffror visas tydligt hur man kan förenkla addition samtidigt som avsnittet också har en rolig och spännande handling. Efter att vi tittat på avsnittet ska klassen själva räkna en stund. Jag går runt och lyssnar och hjälper där det behövs. På flera håll hör jag nu hur det diskuteras förenkling av addition. Barnen visar varandra och flera av de som tidigare tillhört den lite osäkra gruppen kan faktiskt förklara hur man ska räkna. Jag hör tydligt vilka som hängt med på förklaringen vi just sett och som sen tar den vidare till sina klasskompisar. Det blir ett strålande bedömningstillfälle för mig att gå runt och tjuvlyssna och höra där poletten äntligen trillat ner hos flera. Tack UR och en stor förhoppning om fler dramatiseringar och tvserier kring matematik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar